Case

 

 

 

 


Case

Tjänsteutveckling & Affärsplanering, B2B:

Förankrade och utvecklade affärsplan för en utbildningsverksamhet för kunder, i syfte att utveckla kundtjänster för att bredda säljsamtalet och inte fastna i prisfrågor.

Tog fram en affärsplan på tre år i ett tvärfunktionellt team, förankrade i koncernledningen, stämde av kursinnehåll mot kunder, lanserade och rekryterade medarbetare till den nya verksamheten.

Utbildningsverksamheten utvecklades helt planenligt och breddade säljkårens arsenal.

Produktutveckling & Varumärkesutveckling, FMCG:

Förankrade och utvecklade en helt ny kategori, makeup, på apotek, i syfte att bredda varumärkets och kundens sortiment.

Anpassade konceptet för att vara relevant för kanalen och målgruppen. Hade ett nära samarbete med apotekskunden och med underleverantörer för att ta hänsyn till alla viktiga parametrar och regelverk.

Lanserade makeup-serien med ett budskap och produktinnehåll som var relevant för apoteksmålgruppen. Blindtester på produkterna visade resultat på samma nivå som för ledande prestigevarumärken.

Affärsplanering & processutveckling:

Förankrade och utvecklade en ny affärsplan och affärsplaneringsprocess för organisationen, i syfte att utifrån tydliga huvudmål och

-strategier, involvera samtliga medarbetare i processen och skapa engagemang.

Utvecklade och förankrade en ny vision samt huvudmål och -strategier. Utvecklade en affärsplaneringsprocess med riktlinjer (verktyg, definitioner, uppföljningsrutin, mm). Utbildade och coachade chefer och medarbetare i den nya processen.

Processen implementerades mycket väl i organisationen och vidareutvecklades löpande år från år, utifrån feedback från alla involverade.

Varumärkesutveckling, B2B:

Förankrade och utvecklade en mässa i Globen för 2500 deltagare i syfte att bygga varumärket och stärka relationer med kunder och leverantörer.

Ledde ca 25 personer in interna tvärfunktionella projektgruppen, upphandlade mässleverantör, etablerade kommunikationsplattform, avrapporterade mot koncernledning samt genomförde uppföljning.

Höjde interna och externa nöjdheten samt sänkte nettokostnaden med 38%, jämfört med tidigare mässor.

Varumärkesutveckling & Kategoriutveckling, FMCG:

Positionerade tre befintliga varumärken och ett nytt i samma portfölj.

Maximerade portföljen med rätt kompletterande sortiment och minimerade samtidigt kannibalisering. Tog fram argument för att få utökat hyllutrymme i kanalerna.

Lanserade ett fjärde varumärke i samma kategori, bredvid de tre befintliga från samma företag, med olika positionering och fortsatt försäljningsframgång för alla fyra varumärkena.

Produktutveckling & processutveckling, B2C och B2B:

Drev en pipeline av produktutvecklingsprojekt framåt och utvecklade samtidigt en ny produktutvecklings- och go-to-market-process för den nordiska marknaden, i syfte att få ett effektivare internt samarbete och snabbare kunna lansera nya innovationer på marknaden.

Ledde workshops i tvärfunktionella team, vidareutvecklade mallar och stödsystem, förankrade mellan avdelningar och länder, drev produktutvecklingsportföljen framåt till nya faser mm.

Ny produktutvecklingsprocess implementerades i Norden och 15 innovationsprojekt utvecklades, vilka passerat ”feasibility phase”, dvs med möjlighet att lanseras kommande säsong.